Filmpje als recensie van Martin de Jongs Friese steden

Jurjen van der Hoek maakte dit filmpje als recensie m.b.t. de schilderijen die Martin de Jong maakte ter gelegenheid van de huidige expositie 'De Friesche Elfsteden'.

Verder schreef hij onderstaande recensie:

"In 2009 bij het eeuwfeest van de Vereniging De Friesche Elfsteden heeft Galerie ZoFier het al eens gedaan, nu 5 jaar later doet ze het weer. Een kunstige rit langs de steden van Friesland. Niet op de schaats, niet per fiets of lopend, maar met verf en penseel. De vereniging bestaat nu dus 105 jaar en dat vormt opnieuw de aanleiding een negental kunstenaars uit de stal van de galerie aan het werk te laten met dit thema. En, heel bijzonder, een gast: Jentsje Popma.

De bezoeker van ZoFier ziet welhaast geen schaatsers langs de route, nauwelijks ijzige koude of een winderig hoekje. Het is meer het warme stadsgezicht dat er deze keer toe doet. Een enkeling waagt zich dan nog wel aan de lange weg naar Dokkum, de besneeuwde rondgang over de velden. Evert van Hemert vat in een schilderij gevat een ijzig wit en de bevroren blik – de koude is voelbaar in de penseeltoets. Kunstenaar Van Hemert is vooral aanwezig met zijn bolle bronzen. Het lichaam van de mens is vol en rond, het volume van lijf en leden is aangedikt – een naar verhouding kleine kop is de kers op de taart. Toch blijft het beeld dynamisch en gracieus in balans met een natuurlijke houding. Schaatster Sjoukje maakt een pirouette. De rijzige vrouw in ‘Stavers glorie’ is nu eens slank met de neus fier in de lucht om de zeewind op te snuiven. Ook de dieren zijn in handen van deze beeldhouwer plomp en weldoorvoed, maar maken dan weer pas op de plaats."

Martin de Jong, Leeuwarden 3
Martin de Jong, Leeuwarden 3

Gepubliceerd: donderdag 13 februari 2014