Terug naar overzicht

Jan Pater






Jan Pater maakt beelden die zijn gevangen in het moment. De actie die zijn beelden veelal suggereren komen ontspannen en weldadig over. De sierlijke en gebogen lijnen refereren veelal aan de dans waarbij de kijkrichting opwaarts is gericht.

In zijn atelier in het Italiaanse Pietrasanta werkt Jan Pater in diverse soorten marmer en graniet. Thuis in Castricum maakt hij ook beelden in hout, staal en lood. Vooral graniet spreekt de beeldhouwer aan. Zacht maken wat hard is.

Telkens weer ervaart hij het als een bijzondere ervaring als hij er in slaagt zachte vrouwelijke vormen uit keihard steen tevoorschijn te halen.

De fascinatie voor het menselijk lichaam is de rode draad in het werk van Jan Pater. De tors ziet hij als een verbijzondering van het totale lichaam. Het menselijk lichaam ziet hij als een gebouw. De verbeelding van die visie levert beelden op die aansluiting zoeken bij de architectuur. De verwantschap wordt ondermeer uitgedrukt in de toevoeging van geometrische vormen, die ogenschijnlijk vanzelfsprekend voortkomen uit de rondingen van het lichaam en daarmee ook daadwerkelijk interactie aangaan.

Groen marmer uit India, parelmoerachtig hout, geroest staal en verweerd lood, alles wordt gebruikt om beelden te maken. Bewegingen in de ruimte, krachtig met duidelijke lijnen en een opeenvolging van vormen dragen bij aan wat kenmerkend is voor de beelden van Jan Pater.

Aanraken, je wilt ze aanraken, de zachtheid voelen van het harde graniet.